Expensive inks - a good option?

In former days we used to buy inks frotm the pen manufacturer or popular inks expsecially from Pelikan or Parker. Prices raised in the popular ink ranges, too, but ... In the last years LE inks and special inks from Pelikan, Pilot or inks from Caran d´Ache or Faber-Castell with beautiful flacons became much more popular. On the other hand Diamine inks come in over 80 colours and are inexpensive. 

 

These are my personel experiences with inks:

  • When you use standars inks such as royal blue, look for a good value ink. Pelikan Königsblau, Rohrer und Klinger Königsblau or Parker Blue Permanent. A more expensive Montblanc Royal Blue is not the better value.
  • Iroshizuko inks from Pilot come in some interesting blue colours and glide very smoothly across the paper. They are light to medium saturated and are pricey. Some colours are light and bright, too. If you have the chance to try one ... Some internet stores give you better prices from Japan stores (16-20 EUR incl. shipping). 
  • Diamine inks com in 30 mL and 80 mL. The plastic containters are unexpensive (ca. 3.50 EUR) and a nice option to check inks. The 80 mL glass bottles are inexpensive, too (ca. 8 EUR). They are easy to buy in Europe (yes, and in Germany, too) and cover nearly every colour variants. They are medium to high saturated and non-waterresistant.
  • Light and natural inks come from J. Herbin in France. Ink flow is different from poor to really nice. No special conservation is used (mold!). Higher prices and very special inks.
  • Colored and vivid inks come from Diamine, Herbin or Pelikan Edelstein or are LE inks. 
  • Using waterresistant and document inks ins behaviour is more important than ink colour itsself. Security, feathering, bleeding-through and ink flow are very important. Please consider dry flow of iron gall inks and feathering of modern pigment inks. Modern inks also can show coloration of pen barrels, sinks or clothes. Frequent cleaning is absolutely necessary and drying out is worst case. 
  • Vintage pens run perfectly with standard inks including iron gall inks. I prefer royal blue ink exspecially for rubber sack pens such as Sheaffer PFM or lever filler pens. Using iron gall inks please ensure to use such pens every day to avoid clotting. 
  • Dark blue or blue-black inks are very fascinating and are far away from typical school inks. For correspondence they are perfect when you don´t want to use black. Medium saturated inks as Montblanc Midnight Blue ("non perma") or high saturated inks from Diamine, Sailor or de Atramentis can be a good thing. 
  • Green inks come in very different types from light green, olive, forrest green to the green-browns.
  • LE inks? Montblanc offers wonderful LE inks in 35 mL bottles, pricey and for a small period of time only. Herbin kept its 1670 anniversary inks Rouge Hematite and Blue Océan in production and Pelikan Edelstein Inks of the Year are produced in the special year. 
  • Premium flacons may be beautiful but not necessarily useful. Small openings, short filling levels and missing filling reservoirs often lead to dirty fingers. 

 

If you have any question or want to give a commend please don´t be shy and use the comment function. I hope this information was useful. Bye-bye.

Kommentare: 2
  • #2

    Erasmus (Donnerstag, 26 Juni 2014 12:12)

    Da man sich heute ja mehr und mehr nur noch auf das Internet verlassen muss (beim Füllerkauf und erst Recht beim Tintenkauf), suche ich mir Tinten nach Farben, die ich mag sowie nach Fliesseigenschaften aus, wenn diese als gut eingestuft werden. Wenn beides nach Sichtung der "Tests" zu meinem Wohlwollen ausfällt, dann bestelle ich die Tinte. Im Grunde ist mir der Preis egal sofern er unterhalb eines gewissen Limits bleibt und das sind 15 Euro für 50-60ml. Ich mache eventuell mal eine Ausnahme für eine Ausnahmetinte. Z.B habe ich die graue Permanent-Tinte zum 90- jährigen Meisterstück-Jubileum bestellt (12 £/30ml). Aber das ist wirklich die Ausnahme, da ich (a) grau gerne mag, (b) speziell dieses grau in den Schriftproben aus dem Internet sehr gut aussah und (c) es meine erste Permanenttinte sein wird.
    Was ich nicht einsehe, ist für eine Limited Edition-Tinte inzwischen 50-60 Euro ausgeben zu müssen, wie es bei einigen Montblanc Tinten der Fall ist. Da hört der Spass nun wirklich auf. Was passiert, wenn ich die Tinte toll finde, sie aber endgültig nicht mehr verfügbar ist, wenn mein Fässchen alle ist??? Ich versuche also LE-Tinten gar nicht erst anzurühren (von o.g. MB-Permanenttinte mal abgesehen, weil die sicher länger hält, da ich sie nicht oft benutzen werde).
    Ich habe bestimmt 20 Tintefässchen in meiner Schublade (und es werden immer mehr), aber bald wird sich nach dieser Testphase herausstellen, welche Tinten weiterhin in Benutzung bleiben wereden und welche nicht. Letztere werden dann einfgach nicht mehr nachgekauft. Die Burgunderrot von Montblanc z.B. ist meine momentane Lieblingstinte, da sie in jedem Füller toll aussieht. Die Toffe-Brown ist auch klasse, aber sie sieht nicht in jedem Füller wirklich gut aus. Dennoch werden diese beiden genannten Tinten sicher nachgekauft werden und sind somit ihren Preis dann auch wert (für mich).
    Lieben Gruss,
    Erasmus

  • #1

    pens-and-freaks (Donnerstag, 19 Juni 2014 19:28)

    Heute einmal ein Monatsbericht in Englisch.